MILLISEKS MARDISANDIKS MASKEERUDA?
Santimiskombestik on läbinud läbi sajandite pika teekonna, saades mõjutusi uutest tuultest, säilitades osaliselt ka vanu tunnusjooni.
Kui varasemalt omistati santimaskäimisele just maagilist funktsiooni viljakuse ja õnne tagamiseks, siis 19.sajandi keskpaigast alates tõusis esiplaanile pigem külanoorte lõbutsemine ning toonaste ametimeeste jäljendamine, kuigi viljakuse ja õnne soovimine kuulub ka veel 21. sajandil „kohustusliku osana“ santimise tseremoonia juurde.
Folklorist Ülo Tedre kirjutab: „Sandikskäimise kombes on selgesti näha mitut kihistust. Vanemaks kihistuseks on ilmselt ringikäimine loomaks maskeerituna (sokk, karu, hani), nagu seda näeme eeskätt jõulusantide puhul. Hilisemaks kombeks on olnud noorte külapidi käimine moondriietuses.“ Loe lähemalt!
Tänasel päeval esinevad kõrvuti mõlemad viisid. Seega – igal sajandil on omad kangelased, kuid kes minevikku ei mäleta, elab tulevikuta! Allpool leiab inspiratsiooniks väikese valiku rollidest, kelleks kehastuti meie vanas külaühiskonnas (v.a pikanäpumees). Lase oma fantaasia vabaks ja mõtle, kes esindaksid meie tänapäevases ühiskonnas neidsamu rolle?
Mardiisa ja mardiema
Pruut ja peigmees
Kirikhärra
Tohter
Hani
Kurg
Sokk
Karu
Karu
Moosekant
Moosekant
Pruut
Mustlasnaine
Mustlasmees
Pikanäpumees
Hobune
Moosekandid