MILLISEKS MARDISANDIKS MASKEERUDA?
Santimiskombestik on läbinud läbi sajandite pika teekonna, saades mõjutusi uutest tuultest, säilitades osaliselt ka vanu tunnusjooni. Kui varasemalt oli sanditaja surnud esivanemate hingede kehastaja, siis tänapäeval on sanditaja pigem meelelahutaja. Kui paar sajandit tagasi jagasid sanditajad vilja- ja karjaõnne, siis praegu peetakse esmatähtsaks raha, rahu, tervist ja muud õnneks vajalikku (näiteks kiire internetiühendus).
Folklorist Ülo Tedre kirjutab: „Sandikskäimise kombes on selgesti näha mitut kihistust. Vanemaks kihistuseks on ilmselt ringikäimine loomaks maskeerituna (sokk, karu, hani), nagu seda näeme eeskätt jõulusantide puhul. Hiljem esinesid mardid ühe perena: juhtijaks oli mardi-isa, kellel oli kaasas mardi-ema (või mardinoorik) ja mardilapsed.” Neile võisid lisanduda loomamaskeeringutes tegelased (sokk, karu jne). Loe lähemalt!
Kui varasemalt omistati santimaskäimisele just maagilist funktsiooni viljakuse ja õnne tagamiseks, siis 19. sajandi keskpaigast alates tõusis esiplaanile pigem külanoorte lõbutsemine ning erinevate ametimeeste (kroonumees, korstnapühkija, tohter, koolmeister, kaupmees, kingsepp jne) jäljendamine, kuigi viljakuse ja õnne soovimine kuulub ka veel 21. sajandil „kohustusliku osana“ santimise tseremoonia juurde. Nõukogude aeg tõi santijate hulka raamatu- ja filmitegelaste maskeeringud.
Muutunud on ka sanditajate sugu ning vanus – abieluealiste noormeeste ning neidude asemel näeme tänapäeval sanditamas pigem lapsi.
Mardi- ja kadripäevaks on alati maskeerutud kodus leiduvate käepäraste vahenditega – vanemal ajal olid selleks karvased lambanahksed kasukad, tahma või peedimahlaga võõbatud nägu, sokusarved, puukoor, linased köied, sammal ja muu; uuemal ajal papist maskid, kodusest kapist leitud vanad riided, jalanõud, kardinad.
Allpool leiab inspiratsiooniks väikese valiku võimalikest mardisandi rollidest. Kindlasti pole ükski allpoololevatest fotodest ega kirjeldustest mõeldud käsulaudadeks, kuidas peab tegema, vaid võimaluseks, kuidas võib teha. Lase oma fantaasia vabaks, jäta alles oma isikupära ja ole just selline mardisant, kes just sind kõnetab! Igal sajandil on omad kangelased, kuid kes minevikku ei mäleta, elab tulevikuta! Head uudistamist!
Kõiki sel kodulehel olevad fotosid ja videoid võib lahkesti kasutada ja jagada, kuid palume juurde kirjutada foto allkirjaks: allikas hakkamesantima.ee ja #hakkamesantima
LOOMAMASKEERINGUD
Mitmed folkloristid on arvamusel, et sandikskäimise kombes on tänini selgesti näha mitut kihistust, millest iidseimaks on ringikäimine loomaks maskeerituna. Siin võib oletada seost kujutelmadega, mille järgi inimese hing võib minna linnu, looma ja putukana rändama – sama uskumust kohtab ka šamanistlikes usundites. Samuti võib leida siin viiteid loomade-lindude inimeselaadsele kujutamisele – arusaam, et loomade ja lindude keel on võimalik omandada ning nendega suhelda nagu omasugusega. Sellest tulenevalt on olnud sanditajate ridades näha sokkusid, kurgi, karusid, hanesid ja teisi loomi-linde.
TRADITSIOONILINE MARDIPERE
Mardisantide ajatuks klassikaks võib lisaks loomamaskeeringutele pidada ka traditsioonilist mardiperekonda – perekonnapea mardiisa, mardiema ning mardilapsi. Mõne folkloristi arvates on just see sandimaskeeringute vanim kihistus.
19. SAJANDI MARDISANDID
19. sajandi keskpaigast alates tõusis santimisrituaalides esiplaanile pigem külanoorte lõbutsemine ning erinevate ametimeeste (kroonumees, korstnapühkija, tohter, koolmeister, mustlane, kaupmees, kingsepp jne) jäljendamine.
21. SAJANDI MARDISANDID
Siit leiad valiku konkursile “Aita leida 21. sajandi mardi- ja kadrisant” laekunud tööde taaslavastustest. Need 2023. aastal väljapakutud ideed peegeldavad kahtlemata meie aja vaimu ja mõtteilma. Missugune mardisant oleksid sina?








































